Co wa\u017cnego ma nam do powiedzenia Pan B\u00f3g, gdy przygotowujemy si\u0119 do przyj\u0119cia Komunii \u015bwi\u0119tej? Zaraz po modlitwie Ojcze Nasz kap\u0142an prosi Boga s\u0142owami:<\/p>\n
\nWybaw nas, Panie, od z\u0142a wszelkiego i\u00a0obdarz nasze czasy pokojem. Wspom\u00f3\u017c nas w\u00a0swoim mi\u0142osierdziu, aby\u015bmy zawsze wolni od grzechu i\u00a0bezpieczni od wszelkiego zam\u0119tu, pe\u0142ni ufno\u015bci oczekiwali przyj\u015bcia naszego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.<\/p>\n<\/blockquote>\n
Wspania\u0142a modlitwa o\u00a0to, by moc mi\u0142o\u015bci, kt\u00f3r\u0105 przyjmiemy w\u00a0Eucharystii, zburzy\u0142a wszelkie moce ciemno\u015bci, kt\u00f3re w\u00a0nas mieszkaj\u0105. Warto sobie u\u015bwiadomi\u0107, \u017ce z\u0142o, kt\u00f3rego do\u015bwiadczamy, gdy ukazuje ono swoj\u0105 ponur\u0105 twarz, wynurzaj\u0105c si\u0119 z\u00a0naszego wn\u0119trza, to nie tylko tak zwane z\u0142e uczynki, kt\u00f3re nam si\u0119 przydarzaj\u0105. Jeste\u015bmy uwik\u0142ani w\u00a0t\u0119 mroczn\u0105 tajemnic\u0119 o\u00a0wiele bardziej, ni\u017c my\u015blimy. To, co s\u0142owa Liturgii okre\u015blaj\u0105 jako \u201ezam\u0119t\u201d, oznacza bezmiar spl\u0105tanych intencji, dobrych i\u00a0z\u0142ych; ca\u0142\u0105 mieszank\u0119 m\u0105dro\u015bci i\u00a0g\u0142upoty, czysto\u015bci i\u00a0egoizmu, obecnych w\u00a0naszym post\u0119powaniu. I\u00a0tej truj\u0105cej mikstury nie potrafimy sami przedestylowa\u0107 i\u00a0wyklarowa\u0107. Nawet najg\u0142\u0119bszy rachunek sumienia to jedynie b\u0142ysk zapa\u0142ki, mrugaj\u0105cej w\u00a0r\u0119ku cz\u0142owieka zagubionego w\u00a0ogromnej puszczy ogarni\u0119tej noc\u0105. W\u00a0\u015bwietle tego p\u0142omyka mo\u017cemy co najwy\u017cej zobaczy\u0107 jeden z\u00a0milion\u00f3w spl\u0105tanych korzeni, o\u00a0kt\u00f3ry si\u0119 potkn\u0119li\u015bmy.<\/p>\n
Dlatego w\u0142a\u015bnie, \u017ce jeste\u015bmy tak nieszcz\u0119snymi grzesznikami, prosimy Jezusa o\u00a0Jego zbawienie. Od Niego jedynie oczekujemy pe\u0142nej wolno\u015bci i\u00a0wewn\u0119trznego pokoju. W\u00a0Komunii przyjmujemy Jezusa jako naszego Zbawiciela. I\u00a0ka\u017cda Eucharystia jest przybli\u017caniem si\u0119 do spotkania Pana w\u00a0Jego chwale, kiedy, przychodz\u0105c na ko\u0144cu czas\u00f3w, obdarzy nas pe\u0142n\u0105 wolno\u015bci\u0105 i\u00a0niegasn\u0105cym \u015bwiat\u0142em.<\/p>\n
Ka\u017cda Eucharystia ogarnia sob\u0105 przesz\u0142o\u015b\u0107, aktualnie \u017cyw\u0105 dla nas, tera\u017aniejszo\u015b\u0107 spotkania z\u00a0Panem oraz przysz\u0142o\u015b\u0107 \u2013 wieczn\u0105 rado\u015b\u0107 w\u00a0Bogu, do kt\u00f3rej zmierzamy. Kap\u0142an modli si\u0119 s\u0142owami: \u201eaby\u015bmy […] pe\u0142ni nadziei oczekiwali przyj\u015bcia naszego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa\u201d. <\/em>Przygotowuj\u0105c si\u0119 do posi\u0142ku przy o\u0142tarzu w\u00a0naszym parafialnym ko\u015bciele, przygotowujemy si\u0119 do innej Uczty. Tej, kt\u00f3ra b\u0119dzie trwa\u0142a na zawsze w\u00a0Domu Ojca. Tam, gdzie powr\u00f3cimy z\u00a0naszej w\u0119dr\u00f3wki poprzez ten \u015bwiat, aby wolni od grzechu, <\/em>wszelkich w\u0105tpliwo\u015bci, niepewno\u015bci, zam\u0119tu <\/em>\u015bwi\u0119towa\u0107 na zawsze mi\u0142o\u015b\u0107 naszego Boga.<\/p>\n
Oczekiwanie przyj\u015bcia Pana, wraz z\u00a0kt\u00f3rym \u201eprzeminie ten \u015bwiat\u201d, nie oznacza bierno\u015bci. Aby przygotowa\u0107 nadej\u015bcie Kr\u00f3lestwa, mamy czyni\u0107 nasz\u0105 tera\u017aniejszo\u015b\u0107 bardziej Bo\u017c\u0105 i\u00a0bardziej ludzk\u0105. Ju\u017c dzisiaj maj\u0105c udzia\u0142 w\u00a0wieczno\u015bci poprzez Liturgi\u0119 nie jeste\u015bmy wi\u0119\u017aniami tego \u015bwiata, nie jeste\u015bmy zamkni\u0119ci w\u00a0granicach czasu. Nie oznacza to jednak manichejskiego dystansu do tego, co ziemskie. Ko\u015bci\u00f3\u0142 nie jest sekt\u0105 o\u015bwieconych, kt\u00f3rzy z\u00a0pogard\u0105 odwracaj\u0105 si\u0119 od wsp\u00f3\u0142czesnych sobie ludzi, spraw, problem\u00f3w. Obdarowani mi\u0142o\u015bci\u0105 na uczcie Cia\u0142a i\u00a0Krwi jeste\u015bmy wezwani do mi\u0142o\u015bci wcielonej<\/em> w\u00a0tera\u017aniejszo\u015b\u0107, w\u00a0ten \u015bwiat, aby oswaja\u0107 si\u0119 z\u00a0wiecznym ogniem, w\u00a0kt\u00f3rym sp\u0142onie wszystko, co mi\u0142o\u015bci\u0105 nie jest. St\u0105d Pawe\u0142 wzywa Tesaloniczan do\u015bwiadczaj\u0105cych pokusy poddania si\u0119 bierno\u015bci wobec maj\u0105cego nadej\u015b\u0107 wkr\u00f3tce Dnia Pa\u0144skiego:<\/p>\n
\nPan niech pomno\u017cy liczb\u0119 wasz\u0105 i\u00a0spot\u0119guje wasz\u0105 wzajemn\u0105 mi\u0142o\u015b\u0107 dla wszystkich, jak\u0105 i\u00a0my mamy do was; aby serca wasze utwierdzone zosta\u0142y w\u00a0\u015bwi\u0119to\u015bci wobec Boga, Ojca naszego, na przyj\u015bcie Pana naszego Jezusa wraz ze wszystkimi Jego \u015bwi\u0119tymi (1 Tes 3, 12-13).<\/p>\n<\/blockquote>\n
\nZach\u0119cam was […], aby\u015bcie coraz bardziej si\u0119 doskonalili i\u00a0starali zachowa\u0107 spok\u00f3j, spe\u0142nia\u0107 w\u0142asne obowi\u0105zki i\u00a0pracowa\u0107 w\u0142asnymi r\u0119kami, jak to wam nakazali\u015bmy. Wobec tych, kt\u00f3rzy pozostaj\u0105 na zewn\u0105trz, zachowujcie si\u0119 szlachetnie […] (1 Tes 4, 11-12).<\/p>\n<\/blockquote>\n
\u015awiat w\u00a0Nowym Testamencie ma dwa znaczenia: ca\u0142a ziemska i\u00a0ludzka rzeczywisto\u015b\u0107 umi\u0142owana przez Boga oraz \u201e\u015bwiat\u201d sprzeciwu ludzkiego serca wobec Boga i\u00a0Jego Prawdy. T\u0119skni\u0105c za nowym niebem i\u00a0now\u0105 ziemi\u0105, <\/em>mamy anga\u017cowa\u0107 si\u0119 w\u00a0ten \u015bwiat jako chciany i\u00a0kochany przez Boga, a\u00a0r\u00f3wnocze\u015bnie by\u0107 \u201ewolni od grzechu i\u00a0bezpieczni od wszelkiego zam\u0119tu\u201d. <\/em>Tylko bowiem b\u0119d\u0105c \u015bwi\u0119tymi mo\u017cemy by\u0107 u\u017cyteczni tej ziemi jako jej s\u00f3l \u2013 pe\u0142na smaku.<\/p>\n